ÚVODNÉ USTANOVENIA
Tento Etický Kódex (ďalej len Kódex) sa vzťahuje na všetkých zamestnancov spoločnosti HAGARD: HAL, spol. s r.o. (ďalej len spoločnosť HAGARD: HAL).
Spoločnosť HAGARD: HAL preberá v plnom rozsahu znenie dokumentu „Code of Compliance“ skupiny Würth*.
Tento Kódex stanovuje pravidlá správania pre všetkých zamestnancov spoločnosti HAGARD: HAL. Ide o usmernenie, ktoré má všetkým pomôcť prijímať rozhodnutia pri každodennej práci, ktoré budú v súlade s právnymi predpismi aj s firemnými hodnotami. Slúži na ochranu všetkých spoločností v skupine Würth a ich zamestnancov.
Pravidlá uvedené v tomto Kódexe sú záväzné, platia pri styku so zákazníkmi, ako aj s dodávateľmi a inými obchodnými partnermi.
Očakávame, že aj naši obchodní partneri budú cítiť povinnosť dodržiavať tieto zásady. Dodržiavanie zákonov, čestnosť, spoľahlivosť, úcta a dôvera predstavujú univerzálny základ dobrých obchodných vzťahov.
OBSAH:
- ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ SPRÁVANIA
- VZŤAHY S OBCHODNÝMI PARTNERMI
- PREDCHÁDZANIE KONFLIKTU ZÁUJMOV
- NAKLADANIE S INFORMÁCIAMI
- UPLATŇOVANIE KÓDEXU DODRŽIAVANIA PREDPISOV
* Pojmy „zamestnanec“ a „zamestnanci“ používané v tomto dokumente sa vzťahujú na zamestnancov a zamestnankyne. Všetky ostatné pojmy, ktoré sa môžu považovať za rodovo špecifické, sa tiež vzťahujú rovnako na mužov aj ženy. Cieľom takýchto opatrení je výlučne zjednodušiť text a nesmú sa spájať so žiadnym posudzovaním.
1. ZÁKLADNÉ PRAVIDLÁ SPRÁVANIA
1.1. Sme bezúhonní
Vzájomná dôvera, spoľahlivosť, čestnosť a bezprostrednosť smerom dovnútra aj navonok sú základom nášho konania. Chránime imidž spoločnosti HAGARD: HAL a vyhýbame sa konfliktom záujmov.
Verejný obraz spoločnosti HAGARD: HAL je do značnej miery ovplyvnený správaním jej zamestnancov. Nevhodné správanie môže nielen výrazne poškodiť náš imidž, ale môže viesť aj k sankciám, ktoré majú v konečnom dôsledku negatívny vplyv na každého nášho zamestnanca. Preto dbáme na to, aby bol tento obraz pri našej práci vždy zachovaný a chránený.
Integrita a spoľahlivosť sú základom firemnej kultúry. To znamená, že sa musíme správať čestne, férovo, slušne a čestne v každej situácii pri plnení našich každodenných povinností. Preto sa vyhýbame akýmkoľvek konfliktom medzi osobnými a obchodnými záujmami.
1.2 Dodržiavame platné zákony a interné predpisy
Platné zákony a interné predpisy je potrebné vždy prísne dodržiavať. Členovia vedenia považujú za svoju povinnosť zabezpečiť, aby všetci poznali a dodržiavali príslušné zákony.
Ako podnik sme súčasťou spoločnosti, v ktorej pôsobíme, a preto sa riadime jej pravidlami a zákonmi. Naša firemná identita vyžaduje, aby sme my, zamestnanci spoločnosti HAGARD: HAL, v každej situácii a v každej krajine prísne dodržiavali všetky platné zákony a iné legislatívne predpisy. To isté platí aj pre interné smernice a usmernenia vrátane tohto Kódexu. Rovnako si stojíme za svojimi záväzkami plniť všetky zmluvy a dohody, ktoré sme uzavreli.
Aby sme mohli konať v súlade so zákonom, musíme byť oboznámení s príslušnou legislatívou; domácou či medzinárodnou. Ako zamestnanci tiež považujeme za svoju povinnosť samostatne sa oboznamovať so zákonmi a predpismi, ktoré sa vzťahujú na prácu, za ktorú nesieme zodpovednosť. Bez ohľadu na to je povinnosťou členov vedenia informovať svojich zamestnancov o všetkých príslušných zákonoch a predpisoch a zabezpečiť ich dodržiavanie.
1.3 Správame sa k sebe navzájom zodpovedne a s rešpektom
Preberáme zodpovednosť za svoje činy, pracujeme so vzájomným rešpektom a uznaním a konáme priamo a predvídateľne.
Naša podniková kultúra sa vyznačuje vzájomným rešpektom a zodpovedným prístupom k sebe navzájom. To platí pre naše vzťahy s obchodnými partnermi, ako aj pre vzťahy a spoluprácu s členmi našej vlastnej podnikovej skupiny.
Informovaní zamestnanci sú lepší zamestnanci. Pravidelným poskytovaním informácií sa snažíme získať lojalitu našich zamestnancov k firemným cieľom, motivovať ich a posilniť ich pocit spolupatričnosti s firmou.
1.4 Ctíme ľudské práva a rešpektujeme ľudskú dôstojnosť
Rešpektujeme osobné práva a ľudské práva, odmietame detskú a nútenú prácu a rozhodujeme sa len na základe objektívnych kritérií.
Rešpektujeme a chránime dôstojnosť našich blízkych, súkromie a osobné práva každého jednotlivca. Ľudí, ich skúsenosti a jedinečné osobné vlastnosti vnímame ako pridanú hodnotu našej spoločnosti. Rozhodnutia, ktoré sa týkajú ľudí, preto prijímame výlučne na základe objektívnych skutočností. Neprijímame rozhodnutia, ktoré by porušovali Všeobecnú deklaráciu ľudských práv. Pri prijímaní rozhodnutí dodržiavame usmernenia stanovené Medzinárodnou organizáciou práce (MOP).
Pre nás to znamená najmä to, že odmietame všetky formy nútenej práce a detskej práce a že nepripúšťame žiadnu diskrimináciu na základe etnického pôvodu, náboženstva, veku, zdravotného postihnutia, sexuálnej identity alebo pohlavia. Okrem toho netolerujeme násilie, zastrašovanie, mobbing ani sexuálne obťažovanie na pracovisku.
1.5 S majetkom spoločnosti zaobchádzame zodpovedne
S hmotným a nehmotným majetkom spoločnosti HAGARD: HAL zaobchádzame opatrne a nepoužívame ho na osobné účely.
Zariadenia, pracovné materiály, obchodné dokumenty a údaje, ktoré máme k dispozícii pri svojej práci, sú majetkom spoločnosti HAGARD: HAL. S týmto majetkom zaobchádzame vždy opatrne a zodpovedne a nikdy ho nepoužívame neprimeraným spôsobom.
Netolerujeme nedbanlivé ani úmyselné konanie namierené proti majetku spoločnosti.
1.6 Usilujeme sa o bezpečnosť na pracovisku
Zabezpečujeme, aby naše pracoviská spĺňali zákonné normy týkajúce sa bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a predpisy týkajúce sa pracovného času.
Zdravie našich zamestnancov je pre nás veľmi dôležité. Ochrana ich zdravia a predchádzanie rizikám sú pre nás najvyššou prioritou. Našim zamestnancom chceme poskytnúť bezpečné pracovné prostredie, a preto dbáme na dodržiavanie všetkých ustanovení, zákonov a noriem v súlade so Zákonom č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Naši zamestnanci musia mať dostatok času na oddych a regeneráciu. Preto považujeme za svoju povinnosť dodržiavať platné právne a interné predpisy týkajúce sa pracovného času, prestávok a doby odpočinku v zmysle Zákonníka práce č 311/2001 Z. z.
1.7 Chránime životné prostredie
Chránime životné prostredie tým, že s neobnoviteľnými zdrojmi zaobchádzame z ekologického hľadiska rozumne a presadzujeme ochranu prírody.
Spoločnosť HAGARD: HAL berie na vedomie, že niektoré prírodné zdroje sú obmedzené. Preto sa snažíme s prírodnými zdrojmi zaobchádzať z ekologického hľadiska rozumne. To znamená nielen dodržiavanie platných zákonov týkajúcich sa ochrany životného prostredia a trvalej udržateľnosti, ale aj snahu vyhnúť sa zbytočnému používaniu neobnoviteľných zdrojov, ak je to možné. Každého zamestnanca preto vyzývame, aby uplatňoval praktické opatrenia na zníženie plytvania zdrojmi a zabránil znečisťovaniu životného prostredia.
2. VZŤAHY S OBCHODNÝMI PARTNERMI
Všeobecné pravidlá správania uvedené v tomto Kódexe platia aj pri jednaní so zákazníkmi, dodávateľmi a inými obchodnými partnermi. Očakávame, že aj naši obchodní partneri budú cítiť povinnosť dodržiavať tieto zásady. Dodržiavanie zákonov, čestnosť, spoľahlivosť, rešpekt a dôvera sú univerzálnym základom dobrých obchodných vzťahov.
2.1 Odmietame každú formu korupcie a úplatkárstva
Odmietame korupciu a úplatkárstvo vo všetkých ich podobách. Dodržiavame všetky príslušné zákony a predpisy. Na zabezpečenie lepšej orientácie sú vypracované jednoznačné interné smernice a usmernenia.
Korupcia a úplatkárstvo poškodzujú hospodársku súťaž a bránia inováciám. Kvôli nim spoločnosti prichádzajú o svoju prosperitu a dobré meno. Korupcia a úplatkárstvo sú celosvetovo zakázané a podliehajú prísnym trestom. Naša spoločnosť netoleruje korupciu ani úplatkárstvo v žiadnej forme, ani ponúkanie či poskytovanie, požadovanie či prijímanie neprimeraných úžitkov alebo výhod.
To sa netýka len osobných výhod a benefitov. Zákazníkov získavame tým, že ich inšpirujeme lepšími riešeniami. S dodávateľmi vedieme nekompromisné rokovania, ale vždy vyjednávame férovo. Dôrazne odmietame úplatky za účelom získania zákaziek či urýchlenia administratívnych procesov a dodržiavame zásady našich obchodných partnerov týkajúce sa prijímania a ponúkania odmien. Tieto zásady sa vzťahujú nielen na všetkých zamestnancov, ale aj na všetky ostatné osoby a organizácie konajúce v mene alebo v záujme spoločnosti HAGARD: HAL.
2.2 Podporujeme hospodársku súťaž
Podporujeme spravodlivú hospodársku súťaž založenú na výkonnosti a neuzatvárame dohody s inými účastníkmi trhu, ktoré obmedzujú hospodársku súťaž.
Naša spoločnosť sa hlási k zásadám sociálneho trhového hospodárstva. Preto podporujeme spravodlivú súťaž založenú na výkone. Znamená to predovšetkým, že sa nezúčastňujeme na karteloch ani iných praktikách, ktoré obmedzujú hospodársku súťaž alebo sú iným spôsobom nekalé. Povinnosťou členov vedenia je zabezpečiť, aby tomu tak naozaj bolo.
Konkrétne to znamená, že zamestnanci spoločnosti HAGARD: HAL neuzatvárajú žiadne písomné ani ústne dohody s konkurenciou týkajúce sa cien, kvót alebo rozvíjajúcich sa trhov. Iné dohody s inými účastníkmi trhu uzatvárame len v medziach povolených zákonom. Takisto sa nezúčastňujeme výmeny informácií týkajúcich sa interných úvah týkajúcich sa hospodárskej súťaže. Nesnažíme sa nezákonne ovplyvňovať cenotvorbu našich obchodných partnerov a kupujúcich. Okrem toho nezneužívame prípadné dominantné postavenie na trhu.
Keďže aj ústne alebo tiché dohody môžu byť klasifikované ako porušenie protimonopolných pravidiel, vyzývame našich zamestnancov, aby pri rokovaniach s konkurenciou vždy konali opatrne a obozretne. Ak sa konkurencia pokúsi presvedčiť zamestnanca spoločnosti HAGARD: HAL, aby uzavrel zakázané dohody, zamestnanec by túto skutočnosť okamžite nahlásil príslušnému členovi vedenia alebo zodpovednej osobe. Reakcia na takéto návrhy musí byť primeraná.
2.3 Nenecháme sa zneužívať na nezákonné účely
Nepodieľame sa na aktivitách súvisiacich s legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a financovaním terorizmu a nahlasujeme akékoľvek podozrenie z takýchto aktivít.
Legalizácia príjmov z trestnej činnosti je zakrývanie pôvodu peňazí z nelegálnych zdrojov, ako je terorizmus, obchodovanie s drogami, úplatkárstvo atď. Obchodné vzťahy chceme mať len so serióznymi partnermi, ktorí dodržiavajú zákony a ktorí získavajú svoje finančné zdroje z legálnych zdrojov. Preto dodržiavame všetky ustanovenia a predpisy súvisiace so Zákonom č 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov; a nepodieľame sa na financovaní nezákonných činností. Prijímame praktické preventívne opatrenia na identifikáciu našich obchodných partnerov. Našich zamestnancov vyzývame, aby nahlasovali podozrenia na takéto prípady. Dodržiavame zákonné požiadavky, najmä tie, ktoré sa týkajú nahlasovania podozrivých prípadov, a spolupracujeme s príslušnými štátnymi orgánmi.
2.4 Dodržiavame všetky platné zákony o kontrole vývozu a clách
Pri medzinárodnom obchode dodržiavame zákazy vývozu, sankcie a embargá. V prípade otázok alebo nejasností sa obraciame na príslušné úrady.
Medzinárodný obchod s niektorými tovarmi a službami podlieha obmedzeniam. Máme vytvorené pracovné pozície zodpovedné za cezhraničné transakcie. Zaviedli sme interné kontroly s cieľom zabezpečiť dodržiavanie zákazov vývozu, sankcií a embárg. Naši zamestnanci vždy dodržiavajú postupy kontroly vývozu v zmysle platnej legislatívy vnútroštátnych právnych predpisov, právnych predpisov EÚ, bilaterálnych dohôd o spolupráci v oblasti colníctva, pravidiel a usmernení skupiny Würth.
Sme si vedomí, že sa to týka nielen fyzicky prítomného tovaru, ale aj informácií a technológií, a že ani tie nesmú byť nezákonne odovzdané tretím stranám. Porušenia môžu spoločnosti HAGARD:HAL spôsobiť obrovské škody. Všetkých zamestnancov preto vyzývame, aby boli obozretní a neposkytovali napríklad informácie nezákonným spôsobom prostredníctvom e-mailu alebo telefónu. V prípade otázok alebo nejasností sa naši zamestnanci môžu a mali by sa obrátiť na svojich nadriadených alebo na príslušné úrady.
3. PREDCHÁDZANIE KONFLIKTU ZÁUJMOV
Osobné záujmy môžu byť v rozpore so záujmami skupiny Würth. Konflikt záujmov môže mať negatívny vplyv na integritu, profesionalitu a úspech skupiny Würth. Záujmy spoločnosti majú pre zamestnancov skupiny Würth Group prednosť pred osobnými záujmami. Týka sa to najmä týchto oblastí:
3.1 Zákaz konkurencie
Nekonkurujeme si so spoločnosťami v skupine Würth.
Zamestnanci spoločnosti HAGARD:HAL nesmú prevziať podnikanie, podieľať sa na podnikaní ani súčasne pracovať pre podnik, ktorý konkuruje skupine Würth.
3.2 Majetkové podiely v spoločnostiach
Podiely v iných spoločnostiach sú povolené pod podmienkou, že v týchto spoločnostiach nie je možné vykonávať rozhodujúci vplyv.
Podiely v spoločnostiach, ktoré nie sú konkurenciou spoločností Würth, sú povolené za predpokladu, že v nich nemožno predpokladať vplyv na riadenie. V prípade majetkovej účasti vo výške 5 % alebo viac na základnom imaní spoločnosti je potrebné túto majetkovú účasť nahlásiť príslušným útvarom v rámci skupiny Würth.
3.3 Druhé zamestnanie
Druhé zamestnanie nesmie poškodzovať skupinu Würth.
Zamestnanec môže vykonávať platenú alebo neplatenú činnosť (vrátane dobrovoľnej) len s písomným súhlasom zamestnávateľa. Zamestnávateľ udelí súhlas, ak vedľajšie zamestnanie nezasahuje do povinností zamestnanca v rámci pracovného pomeru alebo iných oprávnených záujmov zamestnávateľa.
Výnimkou sú príležitostné písomné aktivity, prednášky a podobné činnosti, ktoré nezasahujú do oprávnených záujmov zamestnávateľa. Dobrovoľné aktivity našich zamestnancov sú vítané.
4. NAKLADANIE S INFORMÁCIAMI
V spoločnosti HAGARD:HAL uplatňujeme kooperatívny štýl riadenia. Našim zamestnancom zverujeme informácie potrebné pre vykonávanie ich práce a manažérov vyzývame, aby prijímali transparentné a zrozumiteľné rozhodnutia na základe dodatočných informácií.
4.1 S údajmi spoločnosti zaobchádzame zodpovedne
Zachovávame dôvernosť informácií. Informácie externým stranám poskytujú len príslušné a oprávnené osoby.
Dôverné informácie spoločnosti sa spravidla prísne utajujú. Takéto informácie sa nesmú poskytovať neoprávneným osobám, interným ani externým, a musia byť chránené pred neoprávneným prístupom. Medzi takéto dôverné informácie môžu patriť napríklad obchodné a trhové informácie, správy, interná komunikácia a smernice alebo iné obchodné tajomstvá.
Výmena informácií s externými stranami je povolená len špeciálne kvalifikovaným a zodpovedným osobám, ako je vedenie spoločnosti a vybrané poverené osoby.
Povinnosť zachovávať mlčanlivosť zostáva v platnosti aj po skončení pracovného pomeru.
4.2 Nevyužívame naše znalosti o interných záležitostiach
Nesmieme používať dôverné informácie vo vlastný prospech ani v prospech tretích strán.
O spoločnostiach v rámci skupiny Würth alebo o ich obchodných partneroch často vieme veci, ktoré nie sú známe tretím stranám, a preto nie sú verejne známe. Takéto dôverné informácie môžu byť na kapitálovom trhu cenné, pretože môžu ovplyvniť investičné rozhodnutia a ceny akcií. Nákup alebo predaj cenných papierov (atď.) alebo odporúčanie, aby iné osoby nakupovali alebo predávali cenné papiere (atď.) na základe dôverných informácií, je zakázané.
4.3 Dodržiavame predpisy o ochrane a bezpečnosti údajov
S osobnými a inými údajmi zaobchádzame opatrne a dbáme na to, aby nedošlo k porušeniu práv na ochranu osobných údajov.
Údaje majú pre spoločnosť HAGARD:HAL ako aj skupinu Würth a pre osoby, ktoré sú s nimi spojené, veľký význam. Primeraná ochrana týchto údajov a prevencia ich zneužitia majú najvyššiu prioritu. Vedenie záznamov, zaznamenávanie údajov a podobné činnosti, na ktoré sa využívajú dôverné informácie spoločnosti, sú povolené len za predpokladu, že ide o činnosti v priamom záujme spoločnosti Würth a nie sú negatívne ovplyvnené práva tretích strán.
Ochrana súkromia pri využívaní osobných údajov a bezpečnosť obchodných údajov musia byť zabezpečené vo všetkých obchodných procesoch v súlade s platnými legislatívnymi požiadavkami. Pri technickom zabezpečení údajov proti neoprávnenému prístupu je potrebné dodržiavať štandard zodpovedajúci najmodernejším poznatkom.
Pri získavaní a spracúvaní osobných údajov musíme byť obzvlášť opatrní. Dodržiavame platné predpisy v súlade so Zákonom č. 18/2018 Z. z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých zákonov a určujeme, ktoré oddelenia a pozície sú zodpovedné za ich dodržiavanie.
5. UPLATŇOVANIE ETICKÉHO KÓDEXU
5.1 Ako prijímame rozhodnutia?
Keď si nie sme istí svojím rozhodnutím, načúvajme svojmu svedomiu a poraďme sa s príslušnými kontaktnými osobami.
Pravidlá stanovené v tomto Kódexe slúžia ako usmernenie pre konanie zamestnancov skupiny Würth. To znamená, že v konkrétnych situáciách počas každodennej práce musíme často prijímať rozhodnutia, ktoré nie sú výslovne opísané ani v Kódexe či v iných usmerneniach. V týchto prípadoch, keď máme otázky alebo nejasnosti, sa vždy môžeme obrátiť na členov vedenia alebo na príslušné poverené osoby. Často sa však stačí riadiť zdravým rozumom, citom pre slušnosť a bezúhonnosťou, pričom si môžeme položiť nasledujúce otázky:
- Je moje rozhodnutie alebo moje konanie v súlade s platnými zákonmi?
- Je rozhodnutie v súlade so zavedenými hodnotami a pravidlami spoločnosti
Würth? - Ak by sa o mojom rozhodnutí dozvedeli moji spolupracovníci a členovia rodiny, mal/a by som čisté svedomie?
- Ak by všetci urobili rovnaké rozhodnutie, dokázal by som žiť s jeho dôsledkami?
- Ak by sa moje rozhodnutie zajtra objavilo v novinách, mohol by som si ho úspešne obhájiť?
Ak na všetky tieto otázky môžeme s čistým svedomím odpovedať „áno“, naše rozhodnutie alebo konanie je s najväčšou pravdepodobnosťou správne. Ak na všetky otázky nedokážeme odpovedať kladne, nemali by sme v danej činnosti pokračovať, kým sa neporadíme so svojím nadriadeným alebo jednou z kontaktných osôb uvedených v tomto dokumente.
Samozrejme, tieto otázky môžete použiť aj pri kontrole svojej každodennej činnosti; to, že sme v minulosti robili niečo jedným spôsobom, neznamená, že ten istý postup bude správny vždy.
5.2 Povinnosti vedenia
Členovia manažmentu spoločnosti HAGARD:HAL sú vzorom a mali by podľa toho konať. Sú k dispozícii svojim zamestnancom v prípade otázok a pomáhajú zamestnancom plniť ich povinnosti a záväzky.
V spoločnosti HAGARD:HAL je aj vrcholový manažment lokálny a liberálny a zodpovednosť za výsledky je delegovaná na nižšie úrovne v organizácii. Riadime sa heslom „Čím väčšie úspechy, tým viac slobody a voľnosti“.
Členovia vedenia by mali svojich zamestnancov viesť tak, že im budú poskytovať priateľskú pomoc a ponúkať vhodné odporúčania, nie vydávať príkazy a nariadenia. Zamestnanci by mali byť motivovaní príkladným správaním a ústretovosťou manažérov, ako aj blízkym kontaktom medzi manažérmi a zamestnancami.
Aby boli smernice a príkazy transparentné a zrozumiteľné aj pre zamestnancov nižšej úrovne, je potrebné poskytnúť dodatočné informácie.
Každý člen vedenia musí neustále zdôrazňovať význam etického správania a dodržiavania predpisov, musí skúmať tieto témy a podporovať ich v rámci svojho manažérskeho prístupu aj v rámci školení. Zamestnanci by mali mať možnosť konať na vlastnú zodpovednosť a v čo najväčšej miere by mali mať voľnosť vo svojom konaní. Napriek tomu má dodržiavanie zákonov a smerníc spoločnosti HAGARD:HAL za každých okolností vždy najvyššiu prioritu. To platí najmä v súvislosti s rešpektovaním tohto Kódexu.
V žiadnom prípade neobetujeme dobrú povesť a dôveryhodnosť spojenú s menom Würth kvôli krátkodobým výhodám. Sme presvedčení, že toto je cesta, ktorá nám prinesie dlhodobý úspech.
Členovia vedenia sú zamestnancom k dispozícii ako kontaktné osoby, ktorým možno dôverovať a na ktoré sa možno obrátiť v prípade nejasností, otázok alebo pracovných či osobných problémov.
Táto zodpovednosť manažérov však nezbavuje zamestnancov ich vlastnej zodpovednosti. Úspech dosiahneme len spoločnou prácou.
5.3 Čo robiť, ak si všimnem niečo nezákonné?
Vyzývame všetkých zamestnancov, aby nahlasovali porušenie tohto Kódexu alebo porušenie platných zákonov či iných záväzných pravidiel alebo predpisov. Podnety budú spracované dôverne.
Ak máte oprávnené podozrenie, že niekto porušuje náš Kódex alebo platné zákony či iné záväzné pravidlá alebo predpisy, nahláste nám to. Primerane reagovať môžeme len vtedy, ak budeme o prípadnom porušení informovaní otvorene. Pomôže nám to predísť škodám, ktoré vznikajú spoločnosti HAGARD:HAL alebo skupine Würth, našim zamestnancom a obchodným partnerom. Prvým kontaktným miestom je váš nadriadený. Zamestnanci sa však môžu kedykoľvek obrátiť aj na pracovníka zodpovedného za dodržiavanie Etického kódexulebo na vedenie spoločnosti.
Okrem toho je k dispozícii systém „SpeakUp“ pre nahlasovanie porušení v rámci celej skupiny.
Hlásenia sú dôverné. Informátor nesmie byť v dôsledku hlásenia toho nijako znevýhodnený.
5.4 Možné dôsledky porušenia
Porušenie Kódexu sa nebude tolerovať a môže mať vážne dôsledky.
Porušenie Kódexu alebo platnej legislatívy môže mať pre spoločnosť HAGARD:HAL alebo skupinu Würth za následok vážne dôsledky. Preto porušenie predpisov a pravidiel stanovených v tomto Kódexe zamestnancom spoločnosti je považované za závažné porušenie pracovnej disciplíny a zamestnanci porušujúci predpisy budú vystavení disciplinárnym opatreniam.
Zásady tohto Kódexu platia aj pre obchodných partnerov. Nekorektní obchodní partneri budú mať trvalý zákaz spolupráce so spoločnosťou.
VAŠE KONTAKTNÉ OSOBY V HAGARD: HAL A SKUPINE WÜRTH
Ak máte otázky alebo tipy, ktoré sa vám nepodarí objasniť s nadriadeným, môžete sa obrátiť na iné osoby, alebo môžete využiť systém SpeakUp pre nahlasovanie porušenia predpisov v rámci celej skupiny zverejnený na webovej stránke: https://blog.hagard.sk/pravidla/
Prvým kontaktným miestom v prípade otázok a tipov je váš priamy nadriadený. V prípade špecifických otázok, ktoré váš priamy nadriadený nedokáže objasniť, sú k dispozícii kontaktné osoby, ktoré sa zaoberajú konkrétnymi oblasťami. Ak máte otázky týkajúce sa Kódexu alebo všeobecne dodržiavania predpisov, sú vám k dispozícii miestni zamestnanci zodpovední za dodržiavanie predpisov popísaných v Kódexe, ako aj poverené osoby zo skupiny Würth (uvedené na konci tohto dokumentu). Na riešenie osobitných ustanovení v rámci Kódexu môžu byť vhodné aj osobitné kontaktné osoby (napr. osoba zodpovedná za oblasť GDPR, BOZP zástupcovia zamestnancov. V prípade personálnych otázok je personálne oddelenie.
Poverené osoby za HAGARD: HAL:
Poverená osoba za Etický kódex:
Mária Brezinová
Compliance Coordinator
maria.brezinova@hagard.sk
Zodpovedná osoba za oblasť GDPR:
Ľubica Kompasová
lubica.kompasova@hagard.sk
Poverené osoby zo skupiny Würth:

Gerhard Seyboth
Chief Compliance Officer
Gerhard.Seyboth@wuerth.com
+49 7940 15 2118

Klaus Roth
Group Compliance Officer
Klaus.Roth@wuerth.com
+49 7940 15 2302